Proces adaptacji

Do naszych żłobków wkraczają dzieci, które rozpoczynają swoją przygodę z edukacją. W naszych placówkach pracuje doświadczona kadra, która od pierwszych dni obejmie opieką maluszki i dołoży wszelkich starań aby dzieciom stworzyć przyjazne i bezpieczne warunki.

Początki w żłobku nie są łatwe zarówno dla dzieci jak i ich rodziców. Dziecko uczy się funkcjonowania w grupie dzieci, przyzwyczaja się do nowych warunków, zmiany planu dnia, sposobu spożywania posiłków, dzielenia się zabawkami oraz uwagą opiekunek. Wierzymy jednak, że współpraca i zaangażowanie ze strony opiekunek oraz rodziców, pozwoli aby adaptacja dzieci przebiegła jak najlepiej.

U każdego dziecka proces adaptacji jest inny. Niektóre dzieci przystosowują się do nowej rzeczywistości dość szybko, u innych ten etap może trwać dłużej.

Najczęstszą przyczyną niepowodzeń w adaptacji są m.in.:

  • przykre doświadczenia, lękliwość, niewielki kontakt dziecka z rówieśnikami,
  • niepewność decyzji, lęk, niepokój, wyrzuty sumienia rodziców,
  • nieznajomość, brak zaufania do placówki i personelu,
  • nadopiekuńczość rodziców,
  • rzucenie dziecka „na głęboką wodę” – pełen wymiar godzin w żłobku od pierwszych dni,
  • straszenie dziecka personelem, placówką itp.,
  • brak wyrozumiałości dla dziecka, odrzucenie i obrażanie się na dziecko.

Niezwykle ważne jest zaufanie rodziców do placówki.

Stąd aby choć odrobinę zmniejszyć obawy organizujemy spotkania z rodzicami dzieci przyjętych do żłobka, przed rozpoczęciem roku szkolnego. Podczas spotkań rodzice poznają innych rodziców dzieci przyjętych do żłobka, otrzymują do podpisania umowy, zapoznają się z niezbędnymi informacjami na temat funkcjonowania placówki, ramowym planem dnia. Jest to okazja do poznania się oraz uzyskania odpowiedzi na większość pytań dotyczących funkcjonowania placówki i dziecka w żłobku. Podczas spotkania omówiony jest także plan adaptacyjny dzieci.

Poniżej prezentujemy jego najważniejsze zasady prawidłowej adaptacji:

  1. Bardzo ważne jest podejście i emocje rodziców. Jeżeli rodzic na samą myśl się stresuje i w domu głośno, z lękiem, zastanawia się jak to będzie i jak sobie poradzą to dziecko też będzie niespokojne i będzie miało obawy.
  2. W miarę możliwości dostosujmy plan dnia dziecka do planu dnia w żłobku, zwłaszcza godziny spania i posiłków.
  3. Uczmy dziecko samodzielności podczas posiłków, posługiwania się łyżką, picia z kubeczka, siedzenia na małym krzesełku.
  4. Zapoznajmy dziecko z nocnikiem oraz toaletą.
  5. Mówmy dziecku o żłobku. Opowiedzmy o tym, dlaczego będzie chodziło do żłobka, że będzie miało dużo kolegów i koleżanek, że będą w nim opiekunki. Starajmy się przekazywać informacje w sposób pozytywny, aby dziecko czuło, że żłobek to ciekawe, przyjazne i bezpieczne miejsce.
  6. Rano przed przyjściem do żłobka unikajmy pośpiechu. Zaplanujmy dzień tak, aby w spokoju bez nerwów wyjść z domu, żeby dziecko nie miało złych skojarzeń z pójściem do żłobka.
  7. W szatni czule lecz krótko pożegnajmy się z dzieckiem. Nie przedłużajmy chwili pożegnania. Okażmy dziecku swoją życzliwość i wsparcie.
  8. Przez pierwsze dni, kiedy dziecko zostaje w żłobku bez rodziców starajmy się odbierać dziecko ze żłobka możliwie najwcześniej.
  9. Nie mówmy „zaraz wrócimy”. Dziecko powinno dostać od rodzica informację, że rodzic wychodzi i przyjdzie po dziecko później. Nagłe znikanie z pola widzenia dziecka i wychodzenie bez informowania dziecka może wpłynąć niekorzystnie na proces adaptacji, spowodować u dziecka lęk i niechęć do pozostawania dziecka w placówce w kolejnych dniach.
  10. Po odebraniu dziecka ze żłobka, poświęcajmy mu jak najwięcej naszej uwagi. Nikt i nic nie zastąpi dziecku rodzica (opiekuna). Ważne, aby w tym czasie dziecko czuło wsparcie i zainteresowanie z Państwa strony. Zróbcie coś wspólnie, pozwólcie sobie na małe świętowanie pierwszych dni w żłobku, tak aby dziecko miało dobre skojarzenia z okresem adaptacji.
  11. Pamiętajmy, że dziecko ma prawo być bardziej wrażliwe, rozkojarzone lub zdenerwowane. W okresie adaptacji u dziecka mogą wystąpić: lęk, niepokój, gniew, złość, trudności ze spaniem, napady buntu i agresji, zmniejszenie lub wzmożenie apetytu, wymioty, bóle brzucha, biegunka, regres (cofnięcie nabytych umiejętności).
  12. Im więcej czasu, zainteresowania i zrozumienia w nowej sytuacji okażemy dziecku, tym szybciej odnajdzie się w nowej sytuacji.

Biorąc pod uwagę nasze doświadczenie i wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców oraz przede wszystkim kierując się dobrem dzieci, przygotowaliśmy specjalny „Indywidualny plan adaptacji” w miejskich żłobkach, który od roku szkolnego 2025/2026 proponujemy w poniższej formie:

  • pierwszy i drugi dzień: dziecko przebywa w żłobku ok. 1 h w obecności rodziców/opiekunów, nie spożywa posiłków,
  • trzeci i czwarty dzień: dziecko przebywa w żłobku ok. 1 h i zostaje pod naszą opieką, nie spożywa posiłków, rodzice w tym czasie mogą skorzystać z okazji aby porozmawiać z pracownikami żłobka
  • piąty i szósty dzień: dziecko przebywa w żłobku ok. 2 h i zostaje pod naszą opieką, nie spożywa posiłków,
  • siódmy i ósmy dzień: dziecko przebywa w żłobku ok. 2 h i zostaje pod naszą opieką, spożywa posiłki,
  • dziewiąty i dziesiąty dzień: dziecko jest przyprowadzane od 6.00 do 8.00 i odbierane od 11.20 do 11.40, spożywa posiłki, dzieci w tych dniach nie leżakują.

Proces adaptacji dopasowujemy według indywidualnych potrzeb dziecka i rodzica.

Jednocześnie zachęcamy do kontaktu i współpracy oraz rozmowy na wszelkie tematy dotyczące adaptacji, funkcjonowania placówki oraz opieki nad dziećmi.