5:30 – 8:00 Przyjmowanie dzieci, indywidualne rozmowy i swobodna zabawa
8:00 – 8:15 Czynności higieniczne, przygotowanie do śniadania
8:15 – 8:45 Śniadanie,
8:45 – 9:15 Czynności higieniczne
9:15 – 10:00 Zajęcia opiekuńczo – wychowawczo – edukacyjne, realizowane zgodnie z harmonogramem, do których należą m.in.:
- Gimnastyka dla smyka
- Rytmika
- Gimnastyka buzi i języka
- Spotkania ze sztuką
- „Zdrowo rośniemy, bo zdrowo jemy!”
- Maluch w świecie książki
10:00 – 11:00 Przebywanie na świeżym powietrzu
11:00 – 11:15 Czynności higieniczne, przygotowanie do obiadu
11:15 – 11:30 Obiad – I danie
11:30 – 11:45 Czynności higieniczne, przygotowanie do leżakowania
11:45 – 13:30 Leżakowanie
13:30 – 14:00 Czynności higieniczne, przygotowanie do obiadu
14:00 – 14:30 Obiad – II danie
14:30 – 17:00 Swobodna zabawa, rozchodzenie do domu
1. Gimnastyka dla smyka
Codzienna gimnastyka i zajęcia, które wspomagają prawidłowy rozwój dziecka poprzez ruch. Kształtują orientację w przestrzeni i świadomość własnego ciała, jego możliwości oraz zwiększają poczucie swojej siły, własnej wartości i pewności siebie. Dziecko zaczyna mieć zaufanie do siebie, zyskuje też poczucie bezpieczeństwa. Zabawy tego typu wykonywane są codziennie. Ponadto organizowane są zawody sportowe i zajęcia tematyczne, zabawa na świeżym powietrzu.
2. Rytmika
Raz w miesiącu w każdej grupie rytmika prowadzona jest przez pracowników z przygotowaniem do prowadzenia zajęć z rytmiki i zajęć gordonowskich, z wykorzystaniem m.in. instrumentów muzycznych. Codziennie przez opiekunki żłobkowe prowadzone są zabawy umuzykalniająco-rytmicznych, mające na celu kształtowanie poczucia rytmu, koncentracji uwagi i koordynacji słuchowo-ruchowej oraz rozwój motoryki dużej i małej. Każdego dnia podczas zabawy dzieci doskonalą w sobie estetykę ruchu, zdolność do wyrażania emocji za pomocą muzyki, tańca, śpiewu. Zabawy ruchowe ze śpiewem, to rodzaj gimnastyki twórczej i improwizacji ruchowej, wykorzystującej naturalną ruchliwość dzieci. Celem ćwiczeń jest rozwijanie kreatywności, inwencji twórczej, doskonalenie płynności ruchów oraz kształtowanie umiejętności współdziałania.
3. Gimnastyka buzi i języka
Zajęcia profilaktyki logopedycznej prowadzone są przez logopedę raz w miesiącu w każdej grupie, kontynuowane codziennie przez opiekunki. Zajęcia usprawniają narządy mowy: języka, warg, podniebienia miękkiego i przygotowują do prawidłowego mówienia. Prowadzone w formie krótkiej zabawy, zachęcą dzieci do powtarzania i utrwalania ćwiczeń. Zajęcia dostosowane są do wieku dzieci, rozluźniają, łagodzą zmęczenie, stymulują i motywują dziecko do mowy. Podczas zajęć realizowane są m.in. ćwiczenia języka, ćwiczenia oddechowe, dmuchanie piórka, cmokanie, wysuwanie, chowanie języka, ziewanie, wdech i wydech.
4. Spotkania ze sztuką
Realizowane raz w miesiącu zajęcia mają na celu kształtowanie wartości dotyczącej szeroko rozumianej kultury, w tym kultury osobistej, rozbudzanie zainteresowania dziecka sztuką, rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia. Zajęcia pozwalają pracować nad motoryką małą u dzieci, przy wykorzystaniu różnych metod, pomocy oraz form. W ramach zajęć dzieci uczestniczą w teatrzykach przygotowanych przez opiekunki i pracują również wspólnie przy tworzeniu dużych prac z użyciem różnych nieoczywistych elementów. Codziennie prowadzone są zajęcia m.in. z sensoplastyki, elementów sali doświadczania świata…
5. „Zdrowo rośniemy, bo zdrowo jemy!”
Raz w miesiącu realizowane są warsztaty kulinarne, które są formą nauki zdrowego odżywiania i czerpania przyjemności z jedzenia zdrowych, estetycznie podanych, a przede wszystkim własnoręcznie wykonanych posiłków. Dzięki zajęciom kulinarnym dzieci mogą dotykać, wąchać i smakować, bawić się kolorem i kształtem, rozbudzać swoją wyobraźnię i fantazję, uczyć się kulturalnego zachowania przy stole z zachowaniem higieny. Dzieci podczas codziennych posiłków mają możliwość decydowania i wyboru m.in. poprzez samodzielne nakładanie posiłków, sporządzanie kanapek…
6. Maluch w świecie książki
W naszym żłobku codziennie czytany jest dzieciom krótki fragment książeczek. Kształtuje to u maluchów prawidłową wymowę, wyobraźnię. Ponadto wzbogaca słownictwo i rozbudza zamiłowanie do czytania książek. Słuchanie czytającej opiekunki poprawia koncentrację oraz wydłuża czas, w którym małe dziecko może się skupić. Ten czas pozwala dzieciom wyciszyć się. Zajęcia te dają również podstawy do nauki słuchania ze zrozumieniem.
7. Swobodna zabawa
Swobodna zabawa dzieci odbywa się najczęściej na dywanie. Jest to szczególnie ważny moment w całym dniu w żłobku. Zabawa ta jest niezastąpiona we wszechstronnym rozwoju małego dziecka. Dziecko uczy się koordynacji ruchowej, rozwija motorykę małą i dużą, nabywa umiejętności społeczne, uczy się współpracy z innymi dziećmi. Podejmuje własne decyzje. Podczas swobodnej zabawy m.in. klockami, układankami i innymi pomocami dzieci nawiązują pierwsze przyjaźnie i prowadzą pierwsze dialogi z rówieśnikami. Uczą się także czekania na swoją kolej oraz rozwiązywania pierwszych konfliktów.